_GOTOBOTTOM
 Community Forum: Denmark
Want to meet up with modelers in your country or region? This is the place.
"Sturer Emil" Fremskridt
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Monday, December 18, 2006 - 01:22 AM UTC
Så har jeg modtaget Parts skærm PE-sæt, og det må siges at måden de har valgt at gribe det an på gør det en hel del nemmere for en nybegynder som jeg selv.

Her lige et par billeder jeg tog i ren ekstase under foldningen af skærmhængslerne.

Fiksering af skærmen med "Platstik".



...og det færdige hængsel, som faktisk virker!




Her er et par billeder af gulvet. Først basecoated i Vallejo panzergrey, derefter er det der skal forestille gulvplanker malet med vallajo buff.







Herefter er gulvplankerne blevet drybrushed med tuschblæk (brændt sienna) og derefter givet en meget fortyndet omgang sort tuschblæk.


Hwa-Rang
Visit this Community
Kobenhavn, Denmark
Member Since: June 29, 2004
entire network: 6,760 Posts
KitMaker Network: 1,139 Posts
Posted: Monday, December 18, 2006 - 01:30 PM UTC
Det ser godt ud Erik. Skærmhængslerne ser meget imponerende ud. Det er om at holde tungen lige i munden, når man folder.
houborg
Visit this Community
Sonderjylland, Denmark
Member Since: January 31, 2006
entire network: 180 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Tuesday, December 19, 2006 - 01:24 AM UTC
Hej Erik,

Jeg er vild med dine gulvplanker. Kan du ikke fortælle lidt om hvilke materialer (mærke) du bruger og hvordan du fortynder de farver du bruger. Effekten er super. Har du mulighed for at fjerne noget af tusch-blækken midt på plankerne (lysne dem lidt) hvor mandskabet typist vil gå? Sådan en effekt vil gå rent ind.

Morten
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Tuesday, December 19, 2006 - 02:50 AM UTC
Tak skal du ha'.

Først og fremmest har jeg ridset "plankerne" med spidsen af en skalpel. Man skal ikke give den for meget gas, da ridserne hurtigt bliver overdimensionerede. Dernæst er plankerne slebet til med ståluld.

Så har hele baduljen fået en gang Vallejo model air (german grey). "plankerne" blev dernæst malet med Vallejo model color (buff).

Derefter blev plankerne drybrushet (næsten drybrush, der skal lidt mere på penslen, men ikke mere end det stadig er tranperant) med noget tuschblæk (brændt sienna). Tuchblækken blev påført med en stivhåret svinehårs pensel i længderetningen af plankerne.
Tuschblækken kan man købe steder der handler med kunstartikler.

Som i dette tilfælde, hvor tuschblææken bliver påført direkte på akryl malingen tørrer det meget hurtigt og er ikke let at få af igen. Alternativt kan man give akryl laget en gang klar lak (gloss), så vil det måske være nemmere at fjerne blækken efter eventuelle svipsere.

Vallejo har også deres tranperante woodgrain (828) til netop dette formål, men jeg synes den er alt for rød i det.

Sidst fik plankerne en vask med sort tuschblæk (kraftigt fortyndet med vand), i et forsøg på at fremhæve de tidligere lavede ridser og på den måde få en bedre immitation af træ.

Alternativt kunne man have påført denne vask før den brændte sienna, men det kan man jo eksperimentere med.

Med hensyn til slid-effekten, så forsøgte jeg netop at fremmane denne effekt, men blækken tørrede lidt for hurtigt. Har i skrivende stund forsøgt at slibe det let med ståluld, men det er lidt for krads.
Det må jeg eksperimentere lidt mere med.

I virkeligheden var plankerne malet, som alt andet, i panzer grau. Så slideffekten burde måske bestå i at lade træet fremstå der hvor det har været udsat for slid og resten er så panzer grau!

Håber det var fyldestgørende.

Erik
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Tuesday, December 19, 2006 - 02:32 PM UTC
Det var spændende, jeg har et par togvogne stående med træ dæk, så din metode er nok et forsøg værd. Omvendt kan den hurtige tørretid vel være et problem med for stort et areal hvis der skal efterbehandles med vat/ståluld inden det tørre helt ...

Flot arbejde også på PEén ... det får jeg nok aldrig tålmodighed til
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Friday, December 22, 2006 - 01:05 AM UTC


Så har jeg arbejdet lidt mere på gulvpartiet og slid-effekten på plankerne.

Først sleb jeg det let med noget ståluld og derefter blev de udsatte steder drybrushet med vallejo modelcolor natural wood (834).




Derefter blev de steder der skal forestille at have været mindst udsat for slid airbrushet med panzer grau.




Nu får det lov at ligge et stykke tid og så må jeg se om der skal gøres mere ved det.


Så har jeg desuden fået samlet "kanonen" og fået den malet i grundfarven. Så skal der bare tilføjes nogle detaljer (slid, highlights etc.)





Det er altid godt med nogle nærbilleder, da de ofte afslører detaljer, som man har overset. Jeg kan i hvertfald se jeg har overset nogle støbelinjer, som ikke burde være der !

Næste trin er at få primet undervognen, hvilket jeg vil vente med til jeg har fået sat PE skærmene på.

Jeg venter stadig på min Etch Mate, håber posten kommer med den i morgen.

Erik
houborg
Visit this Community
Sonderjylland, Denmark
Member Since: January 31, 2006
entire network: 180 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Sunday, December 24, 2006 - 03:19 PM UTC
Hej Erik,

Super god gennemgang - jeg håber også du får den Etchmate i en fart, så vi kan komme videre :-)

Jeg har simpelthen fået lyst til at bygge min "Sturer Emil" igen efter at have set dine billeder - tak for det.

Mvh
Morten
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Sunday, December 24, 2006 - 08:14 PM UTC
jamen selv tak
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Wednesday, December 27, 2006 - 11:26 AM UTC
Så kom den længe ventede Etch mate endelig med posten igår. Onkel Told skulle også lige have en bid af kagen (222 kr)



Så kunne jeg endelig få foldet skærmene, og nu mangler jeg "bare" at få dem fastgjort til skroget.


MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Wednesday, December 27, 2006 - 06:51 PM UTC
Jeg ser desværre kun røde"Xér" ?
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Wednesday, December 27, 2006 - 10:31 PM UTC
Det var da dælans!

Håber det virker nu!
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Thursday, December 28, 2006 - 01:11 AM UTC
Jamen, det gør det da

Nogen speciel grund til at du har valgt Etch-mate frem for andre værktøjer - selv har jeg kikket på FenderBender fra Ausf Verk, men hvis du har reschearcet såååå ?
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Thursday, December 28, 2006 - 01:25 AM UTC
Ikke anden grund end at jeg har fået det indtryk, at Etch maten skulle være bedre til de små opgaver.

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/misc/ausfwerks/ausfwerks16-04.htm

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/misc/missionmodels/etchmate.htm

Den nye Etch mate har yderligere to skruer, som er med til at give et tilstrækkeligt tryk helt ude i hjørnerne.

http://www.missionmodels.com/pages.php?pageid=4#


Hwa-Rang
Visit this Community
Kobenhavn, Denmark
Member Since: June 29, 2004
entire network: 6,760 Posts
KitMaker Network: 1,139 Posts
Posted: Friday, December 29, 2006 - 07:11 PM UTC
For dælen da, de planker ser godt ud. Den opskrift må jeg hellere skrive ned.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Saturday, December 30, 2006 - 02:21 PM UTC
Tak ska' du ha'.

I stedet for tuschblæk kan man bruge GOUACHEFARVE, som ikke er vandfast og derfor burde kunne fjernes igen med vand. Jeg har dog ikke afprøvet det endnu, men det kommer. Jeg vil også mene at disse kan være velegnede til vaske.

Endnu en lille opdatering på Sturer Emil projektet. Jeg har fået sat gulv delen og den del det skal holde kanonen på og desuden påført noget mudder på undervognen.



Næste trin er at få limet PART skærmene på, hvilket ikke synes nogen let opgave, da der ikke rigtigt er nogen markeringer, der angiver hvor de skal sidde.
Simon
Visit this Community
Kobenhavn, Denmark
Member Since: January 16, 2005
entire network: 878 Posts
KitMaker Network: 136 Posts
Posted: Tuesday, January 02, 2007 - 09:50 AM UTC
Imponerende arbejde.

Det ser virkelig godt ud. Held og lykke med 'ed. Og : Keep us posted.

Simon
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Friday, January 05, 2007 - 12:59 PM UTC
Takker

Så har jeg endelig fået sat hjulene og friul bælterne på. "sprocket" hjulene fra friulmodel synes at være lige en tand for store, hvilket gør at bælterne ikke sidder helt 100%. Jeg ved ikke helt om jeg kan leve med det! Alternativt kunne jeg bruge de originale plastik hjul fra sættet, men


Næste trin er interiøret med kilovis af PE, så her kommer Etch maten virkelig på sin manddomsprøve (og egentlig også jeg selv)
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Friday, January 05, 2007 - 01:50 PM UTC
Ikke spor dårligt! ser godt ud, jeg kan specielt godt lide dit mudder.

Ang. drivhjulet, så kan jeg godt se fidusen i, at bælterne hånger lidt mere regelmæssigt, kan du file lidt på en at tapper så bæltet falder bedre på plads ?
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Friday, January 05, 2007 - 02:15 PM UTC
Det kan godt være jeg lige skulle file lidt på tænderne og se om bælterne så falder bedre i hak.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Saturday, January 06, 2007 - 01:20 PM UTC
Det ser ud som om friuls drivhjul er større end trumpeters (ca. 1 mm i diameter). Dog skulle man mene, at de ville passe til friuls egne bælter, men det gør de så ikke. De passer derimod perfekt på trumpeters drivhjul.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Saturday, April 14, 2007 - 11:33 AM UTC
Nå, det er stykke tid siden jeg har opdateret denne tråd, så jeg tænkte det var på tide.

Jeg har færdiggjort interiøret.






Herefter blev overdelen sat på og primet efterfulgt af et par lag panzerr grå og "preshading"


Næste trin var en omgang satin/gloss for klargørelse til næste trin, "fading".


Effekten blev dog en anelse overdrevet efter min smag, så nu skal jeg om jeg kan nedtone det.
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Saturday, April 14, 2007 - 07:49 PM UTC
Nååå, der er liv endnu ... troede helt den var støvet til
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Sunday, April 15, 2007 - 01:32 PM UTC
Jo lidt støvet var den da, jmen eg regner med den er færdig i løbet af denne uge, så jeg kan komme igang med noget nyt.
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Sunday, April 15, 2007 - 01:45 PM UTC
På billederne ser effekten fornuftig ud, men lyset kan snyde helt vildt.

Glæder mig til at se det færdige resultat.
 _GOTOTOP