_GOTOBOTTOM
 Community Forum: Denmark
Want to meet up with modelers in your country or region? This is the place.
washing
liptonbbj
Visit this Community
Aarhus, Denmark
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Wednesday, May 03, 2006 - 12:14 AM UTC
hejsa

Jeg ville spørge om hvordan "washing" udføres, helst skåret ud i pap

(undskyld hvis der har været andre "threads" om dette)
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Wednesday, May 03, 2006 - 05:07 PM UTC
Her er et link.

http://www.missing-lynx.com/rare_world/rw04.htm

Men ellers:

1) "washen" udføres bedst på et høj-glans underlag, dvs du kan give modellen et lag klar lak (gloss)før "washen".

2) lak-baseret maling eller oliemaling er at foretrække, da disse tørrer langsomt sammenlignet med akrylbaseret maling. Dette muliggør aftørring af overskydende "wash" med ren terpentin.

3) Som regel benytter man terpentin til at fortynde malingen, som benyttes til "washen".

4) "washen" skal være meget fortyndet, dvs 90/10 (fortynder/maling).

5) Sørg for ikke at "smøre" modellen ind, men brug en meget fin pensel til at påføre "washen" de ønskede steder som revner og sprækker.
liptonbbj
Visit this Community
Aarhus, Denmark
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Tuesday, July 04, 2006 - 06:43 PM UTC
1)hvis jeg nu ikke har terpentin kan jeg så bruge Lugtfri Petroleum eller andet? eller må jeg punge ud?
2)vil fortyndermidlet brugt til washen ikke ødlægge eller krakkelere alingen?
3)og hvad med modellen når den er færdig? (mener noget forsegler til malingen ex)
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Tuesday, July 04, 2006 - 07:00 PM UTC
1) Terpentin koster en "gratis" og fås i de fleste supermarkeder ... kan også bruges til at rense pensler i.

2) Det er derfor du bør forsegle modellem med klar lak - jeg bruger selv en vandbaseret "semigloss" som ikke reagere på terpentinen.

3) Når jeg har "wasket", så får modellen en gang mat lak - denne gang terpentin baseret - hvorefter jeg bruger pigmenter o.l. til støv og skidt.

Grunden til at jeg giver lak FØR pigmenter, er at lakken her en tendens til at neutralisere virkningen af pigmenterne. Ulempen er, at de udækkede pigmenter skal behandles med lidt varsomhed, men når de har siddet et par dage er de faktisk ret robuste.
clausen
Visit this Community
Fyn, Denmark
entire network: 449 Posts
KitMaker Network: 223 Posts
Posted: Wednesday, July 05, 2006 - 03:26 PM UTC
Hej,

Man kan godt "vaske" modellen uden først at give den klar lak... Men så skal den også være fuldstændig gennemtør - Og man skal være ret varsom med mængden af terpentin etc. - For maling kan ganske rigtig krakelerer! (Det skal måske lige siges at jeg kun arbejder med Humbrol maling, så jeg kender ikke reaktionen på andre produkter)

- Og så vil jeg anbefale at du lige tester teknikken på en gammel model og får lidt føling med mængder og blandinger, før du "vasker" dit nuværende projekt.

Mvh.

Bjørn
 _GOTOTOP