_GOTOBOTTOM
 Community Forum: Denmark
Want to meet up with modelers in your country or region? This is the place.
Byggeteknikker, maleteknikker, washing osv.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 04:14 PM UTC
Hej

Jeg venter stadig på min Italeri ISU-152. Imens har jeg forsøgt at planlægge, hvorledes tilblivelsen af denne model skal forløbe.

Jeg har bl.a. været på biblioteket og har fået fat i Tony Greenlands Panzer Masterclass. Den mand er jo vanvittig!

Men jeg er kommet i tvivl omkring nogle ting. Jeg vil derfor sætte pris på jeres erfaringer angående disse spørgsmål.

1) Nogle synes at samle deres model fuldstænding før de påbegynder malearbejdet. Umiddelbart synes jeg det vil være nemmere, at male f.eks. værktøj og lignende og derefter lime det på modellen!

2) Hvilket mærke maling bruger I? Det eneste mærke jeg kan få fat på (i Århus) er Vallejo. Er det et godt mærke?

3) Angående "washing"-teknikker er der nogen, som har nogle retningslinier for en procedure for denne teknik? Sidst jeg prøvede denne teknik af, endte jeg op med jeg op med en model, der var adskillige nuancer mørkere end det var tiltænkt. Sikkert som følge af en forkert teknik!

4) Efter 4 måneder foran tastaturet er jeg endelig færdig med mit speciale. "Problemet" er bare, at jeg allerede har fået job! Dette betyder mindre tid til at bygge, men flere penge at bygge for!

Jeg håber derfor i den nærmeste fremtid, at få råd til en ny airbrush.
Jeg har kigget på nogle af de hersens Aztek airbrushes, som kommer i en fanzy trææske.Hvilken airbrush benytter I, og hvad er jeres erfaringer?

5) En sidste ting. Det her gulvvoks, Future, som alle taler om. Er det noget man kan få her i Danmark.

På forhånd tak
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 04:47 PM UTC

Quoted Text

1) Nogle synes at samle deres model fuldstænding før de påbegynder malearbejdet. Umiddelbart synes jeg det vil være nemmere, at male f.eks. værktøj og lignende og derefter lime det på modellen!



Jeg laver mit i sektioner - men på den anden side,så har jeg heller ikke en airbrush.


Quoted Text

2) Hvilket mærke maling bruger I? Det eneste mærke jeg kan få fat på (i Århus) er Vallejo. Er det et godt mærke?



Humbrol og Tamiya - Vallejo har en godt ry og jeg vil prøve det når jeg begynder at bygge igen.


Quoted Text

3) Angående "washing"-teknikker er der nogen, som har nogle retningslinier for en procedure for denne teknik? Sidst jeg prøvede denne teknik af, endte jeg op med jeg op med en model, der var adskillige nuancer mørkere end det var tiltænkt. Sikkert som følge af en forkert teknik!



Prøv at google efter en gut der kalder sig MIGs beskrivelse - ellers overvejer jeg selv at købe hans bog - "FAQ" af Miguel Jeminez - han er kanondygtig.


Quoted Text

4) Efter 4 måneder foran tastaturet er jeg endelig færdig med mit speciale. "Problemet" er bare, at jeg allerede har fået job! Dette betyder mindre tid til at bygge, men flere penge at bygge for!



Tillykke!


Quoted Text

5) En sidste ting. Det her gulvvoks, Future, som alle taler om. Er det noget man kan få her i Danmark



Har ingen anelse....

holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 05:16 PM UTC
Først Tak

Jeg synes ikke lige at kunne finde den bog du omtaler. Så hvis du får fat i den, må du endelig sige til.
sonnyboy
Visit this Community
Denmark
Member Since: November 16, 2004
entire network: 473 Posts
KitMaker Network: 151 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 05:52 PM UTC
tillykke med dit speciale. hvad har du læst? hmm maletekniker. Jamen det er selvfølgelig en meget individuel opgave! inde på armorama siden kan man finde nogle tekniker inde på det der hedder feauteres, ellers kan man også finde artikler inde på wwww.ww2modelmaker.com og www.track-link.net og her kan du finde nogle billeder af ISU-152 www.tanxheaven.com.

hmm maling, jeg bruger tamiya acrylic, hvilket er nogle ekstremt gode farver. men min bror og jeg benytter en aztek sprøjtepistol, hvilket er en udmærket sprøjtepistol.!

sonnyboy
Visit this Community
Denmark
Member Since: November 16, 2004
entire network: 473 Posts
KitMaker Network: 151 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 06:22 PM UTC
eh MIG's bog kan du købe ind på historex.com. den koster 38 pund. lidt dyrt men jeg tror det er pengene værd. bogen hedder F.A.Q
MrMox
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: July 18, 2003
entire network: 3,377 Posts
KitMaker Network: 925 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 07:44 PM UTC
jeps, her er den.
Hwa-Rang
Visit this Community
Kobenhavn, Denmark
Member Since: June 29, 2004
entire network: 6,760 Posts
KitMaker Network: 1,139 Posts
Posted: Saturday, January 21, 2006 - 08:22 PM UTC
Hej


Quoted Text

1) Nogle synes at samle deres model fuldstænding før de påbegynder malearbejdet. Umiddelbart synes jeg det vil være nemmere, at male f.eks. værktøj og lignende og derefter lime det på modellen!


Jeg samler så meget det er muligt, at samle, af de ting der skal males i samme farve. På en kampvogn vil jeg som regel male hjul, tracks, maskingevær, værktøj og kæder for sig selv og der efter lime det på. Jeg prøver, at tænke lidt frem efter hånden som jeg samler en model. Det er ikke fedt, at have limet en "dims" på, malet modelen og der efter finde ud af, at "dimsen" er i vejen og der dermed er nogle detaljer man ikke kan male ordentligt.


Quoted Text

2) Hvilket mærke maling bruger I? Det eneste mærke jeg kan få fat på (i Århus) er Vallejo. Er det et godt mærke?


Jeg bruger Humbrol, Valejo og W&N olie maling. Valejo malingen har jeg kun anvendt til små ting. Jeg har endnu ikke malet en hel model i Valejo. Indtil nu har jeg kun haft god erfaring med Valejo.


Quoted Text

3) Angående "washing"-teknikker er der nogen, som har nogle retningslinier for en procedure for denne teknik? Sidst jeg prøvede denne teknik af, endte jeg op med jeg op med en model, der var adskillige nuancer mørkere end det var tiltænkt. Sikkert som følge af en forkert teknik!


Hvis du vil forhindre hele modelen i at blive mørkere af din wash, skal du undgå, at smøre hele modelen ind. Begræns din wash til huler, samlinger osv. Hvor du ønsker at skabe en dybde hvirkning. Her kan det være en fordel, at give din model en gang klar lak (Blank) Dette gør, at din wash flyder bedre på din model og dermed nemmere finder vej til samlinger osv. uden, at farve hele din model.
Nogle gør det, at de giver hele modelen en gang wash, for der efter, at tage en ren pensel, med lidt terpentin på og børste washen af de steder, hvor man ikke ønsker den.


Quoted Text

4) Efter 4 måneder foran tastaturet er jeg endelig færdig med mit speciale. "Problemet" er bare, at jeg allerede har fået job! Dette betyder mindre tid til at bygge, men flere penge at bygge for!


Tillykke med det.


Quoted Text

5) En sidste ting. Det her gulvvoks, Future, som alle taler om. Er det noget man kan få her i Danmark.


Har aldrig set det her hjemme. En hvilken som helst klarlak, der ikke ødelægger din model, kan anvendes.

mht. Airbrush. Jeg har en Aztek A4709. Jeg er ganske godt tilfreds med den, men jeg tror jeg havde købt et andet mærke, hvis jeg havde undersøgt markedet lidt bedre inden jeg købte den. Ikke fordi den ikke hvirker, men den er lidt billig i plastiken. Hvis jeg en dag skal have en ny, køber jeg en Harder-Steenbeck, Paashe eller en badger.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Sunday, January 22, 2006 - 12:19 AM UTC
super

Tak til alle.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Sunday, January 22, 2006 - 06:52 PM UTC

Quoted Text


mht. Airbrush. Jeg har en Aztek A4709. Jeg er ganske godt tilfreds med den, men jeg tror jeg havde købt et andet mærke, hvis jeg havde undersøgt markedet lidt bedre inden jeg købte den. Ikke fordi den ikke hvirker, men den er lidt billig i plastiken. Hvis jeg en dag skal have en ny, køber jeg en Harder-Steenbeck, Paashe eller en badger.





Men er det ikke en fordel at kunne skifte dyse. Jeg har ligeledes kigget på nogle Badger og Iwata airbrushes og med disse følger der ikke ekstra dyser med. Mit kendskab til airbrushes er ikke stort, og jeg kan ikke helt gennemskue, hvilken model og mærke, der er det optimale til både fint malearbejde og dækning af større flader.
Hwa-Rang
Visit this Community
Kobenhavn, Denmark
Member Since: June 29, 2004
entire network: 6,760 Posts
KitMaker Network: 1,139 Posts
Posted: Monday, January 23, 2006 - 12:14 AM UTC
Hej Erik

Jeg ved ikke om det er lettere at skifte dyse på en Aztek, end det er at skifte det tilsvarende, på andre typer AB. Umiddelbart tror jeg, at et farveskifte på Azteken er nemmere end på de andre modeler. Da jeg ikke har erfaring med andre AB, er det rent gætteri.

En ting er helt sikkert. Det er fedt, at male med AB. En model males på ingen tid, i forhold til med pensel. Man kan give sin model et meget tyndt lag maling, der alligevel dækker.
sonnyboy
Visit this Community
Denmark
Member Since: November 16, 2004
entire network: 473 Posts
KitMaker Network: 151 Posts
Posted: Monday, January 23, 2006 - 01:09 AM UTC
jeg fandt lige et nyttigt link fra missing links med hensyn til weathering og washes og alt mulig andet gejl. Artiklerne er skrevet af Mig Jaminez.

link http://put.http://www.missing-lynx.com/rareworld.htmurl.here
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Monday, January 23, 2006 - 12:08 PM UTC

Quoted Text

Hej Erik

Jeg ved ikke om det er lettere at skifte dyse på en Aztek, end det er at skifte det tilsvarende, på andre typer AB. Umiddelbart tror jeg, at et farveskifte på Azteken er nemmere end på de andre modeler. Da jeg ikke har erfaring med andre AB, er det rent gætteri.

En ting er helt sikkert. Det er fedt, at male med AB. En model males på ingen tid, i forhold til med pensel. Man kan give sin model et meget tyndt lag maling, der alligevel dækker.



Ok tak

Jeg tror måske jeg ender op med, at købe en Badger 175-7, hvor der skulle følge 3 forskellige størrelser dyser med. Men nu får vi at se.

Hvor købte du din Aztek AB? Og hvor meget gav du for den, om jeg må spørge?
Jeg spørger fordi der umiddelbart synes at være nogle forhandlere, som "overcharger".

Bl.a. gav jeg 250 kr. for den aztek (S1000) AB, som jeg har nu. Jeg var forbi Hobby-house (Århus) igår, hvor de vil ha' 465 kr. for den!!! Det skal lige siges, at S1000 er en udgået model.
holmerz
Visit this Community
Aarhus, Denmark
Member Since: January 02, 2006
entire network: 258 Posts
KitMaker Network: 134 Posts
Posted: Monday, January 23, 2006 - 12:10 PM UTC

Quoted Text

tillykke med dit speciale. hvad har du læst? hmm maletekniker.



Nej ikke helt, kemi!
 _GOTOTOP