Hey allemaal, ik ben Evert en vrij nieuw bij modelbouwen, ik heb er nou 3 gebouwd, en dat gaat me vrij goed af, maar het verfen wil me niet lukken, heeft iemand misschien goede tips?
Bvd
Community Forum: NetherlandsWant to meet up with modelers in your country or region? This is the place.
Hosted by Jim Starkweather
Beginnende modelbouwer
StGermain

Member Since: October 11, 2005
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 01:36 AM UTC
HILBERT

Member Since: August 07, 2004
entire network: 4,808 Posts
KitMaker Network: 360 Posts

Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 02:17 AM UTC
Hallo Evert,
Welkom op armorama.
Kan je misschien wat preciezer zijn en uitleggen wat er niet wil lukken??
Misschien dat ik je dan kan helpen.
Post eens wat foto's van je werk, wij houden daar namelijk van
Hilbert
Welkom op armorama.
Kan je misschien wat preciezer zijn en uitleggen wat er niet wil lukken??
Misschien dat ik je dan kan helpen.
Post eens wat foto's van je werk, wij houden daar namelijk van
HilbertStGermain

Member Since: October 11, 2005
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 02:19 AM UTC
ik heb nog niks echt afgemaakt omdat het verfen dus niet lukt, als dat eindelijk lukt zal ik er wel wat plaatsen:) maar over het verven, ik denk dat ik maar eens airbrush moet gaan proberen, want met gewoon verf word het zo mat, en het duurt lang om groot oppervlak te verven
HILBERT

Member Since: August 07, 2004
entire network: 4,808 Posts
KitMaker Network: 360 Posts

Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 02:47 AM UTC
Oke, Het is altijd beter om en AB te gebruiken omdat je dan een vlakker en egaler oppervlak krijgt.
En je kan er meer technieken mee doen die met de kwast gewoonweg niet te halen zijn.
Als je een AB koopt moet je wel een compressor erbij kopen, het is duur, maar als je hem eenmaal hebt gaat hij jaren mee, en het betaald zich dubbel en dwars terug.
Met de AB ben je langer bezig dan met de kwast, maar het resultaat mag er ook wel wezen. Ook als je een AB koopt hou hem heel erg goed schoon, anders kan je hem al na een paar keer spuiten weggooien.
Ik hoop dat ik je wat inzicht gegeven hebt.
En je kan er meer technieken mee doen die met de kwast gewoonweg niet te halen zijn.
Als je een AB koopt moet je wel een compressor erbij kopen, het is duur, maar als je hem eenmaal hebt gaat hij jaren mee, en het betaald zich dubbel en dwars terug.
Met de AB ben je langer bezig dan met de kwast, maar het resultaat mag er ook wel wezen. Ook als je een AB koopt hou hem heel erg goed schoon, anders kan je hem al na een paar keer spuiten weggooien.
Ik hoop dat ik je wat inzicht gegeven hebt.
StGermain

Member Since: October 11, 2005
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 06:46 PM UTC
oke, bedankt voor de tips
mossieramm

Member Since: September 17, 2003
entire network: 253 Posts
KitMaker Network: 82 Posts

Posted: Wednesday, October 12, 2005 - 07:07 PM UTC
Hey Evert, welkom bij Armorama.
Over het verven, dat klinkt me erg bekend in de oren.
Ik ben ook begonnen met verven met de kwast maar gebruik nog steeds de kwast. Zou je een airbrush hebben, heb je nog steeds de kwast nodig voor klein werk. Aangezien je nieuw bent bij het modelbouwen, zou ik even wachten met een airbrush kopen, misshien vind je er straks niets meer aan (kan dat ??
).
Een ding wat geleerd heb met het kwast verven is de verf goed verdunnen en zachtjes aanbrengen. Iets wat ik nog steeds moet leren is geduld hebben.
Over het mat worden van de verf zou ik me niet te veel druk maken, een laagje gloss gaat al ver om het minder mat te maken. Je zou ook gloss verf kunnen gebruiken. Ligt eraan welke effect je zoekt.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen, als je verdere vragen hebt, vraag ze maar.
David
Over het verven, dat klinkt me erg bekend in de oren.
Ik ben ook begonnen met verven met de kwast maar gebruik nog steeds de kwast. Zou je een airbrush hebben, heb je nog steeds de kwast nodig voor klein werk. Aangezien je nieuw bent bij het modelbouwen, zou ik even wachten met een airbrush kopen, misshien vind je er straks niets meer aan (kan dat ??
).Een ding wat geleerd heb met het kwast verven is de verf goed verdunnen en zachtjes aanbrengen. Iets wat ik nog steeds moet leren is geduld hebben.
Over het mat worden van de verf zou ik me niet te veel druk maken, een laagje gloss gaat al ver om het minder mat te maken. Je zou ook gloss verf kunnen gebruiken. Ligt eraan welke effect je zoekt.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen, als je verdere vragen hebt, vraag ze maar.
David
043

Member Since: February 18, 2005
entire network: 1,242 Posts
KitMaker Network: 118 Posts

Posted: Thursday, October 13, 2005 - 09:08 AM UTC
Evert welkom op Armorama, ik hoop dat je hier vindt wat je zoekt en krijgt wat je wil. In elk geval zal 't (als jij problemen hebt en ze ons vertelt) je aan goede raad niet ontbreken. We helpen elkaar graag en geven elkaar graag goede raad. Al bij al "enjoy the family boy"
groetjes Eric (043)
:-)
groetjes Eric (043)
:-) StGermain

Member Since: October 11, 2005
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Thursday, October 13, 2005 - 11:13 PM UTC
bedankt allemaal, ik denk dat ik nog maar even wacht met airbrushen, tot ik een beetje gevorderd ben
007
Member Since: February 18, 2005
entire network: 4,303 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
entire network: 4,303 Posts
KitMaker Network: 0 Posts

Posted: Friday, October 14, 2005 - 12:49 AM UTC
Hoi Evert,
Welkom op Armorama!!!
Ook met schilderen kun je mooi resultaat behalen.
In 1:72 misschien wat makkelijker als in 1:35 door (wat je zelf al zegt) de grotere oppervlaktes.
Wat tips die je misschien verder helpen bij schilderen:
Vetvrij maken:
Het is vrij belangrijk dat je het model 'vetvrij' maakt: de verf hecht zich beter op de ondergrond.
Er zijn veel manieren voor. Ikzelf doe het altijd met lauw-warm water met een druppie afwasmiddel erdoor. Ik borstel het over het model met een zachte borstel of kwast en vervolgens spoel ik het model af met hetzelfde water. Het beste is om het model dan te laten drogen; als je het droogt met een handdoek moet je 'deppen' en niet wrijven: als je wrijft maak je het model statisch geladen en dat kan invloed hebben op de verf (in ieder geval wel als je gaat airbrushen).
Oppervlaktes verven:
Tamiya verf droogt heel snel en dat is prettig bij kleine onderdelen etc. Maar als je bv de romp van een boot ermee wil schilderen kom je in de problemen: de verf droogt aan de bovenzijde snel op en als je dan met je kwast over de verf gaat 'trek' je als het ware het droge vel weg. Je krijgt beschadigingen in je geverfde oppervlak.
Dus voor grotere oppervlaktes kun je beter een enamel verf van Humbroll of Revell pakken: je kan wat meer 'spelen' met de verf omdat deze langer nat blijft.
Eventueel de verf verdunnen zorgt bij grotere oppervlakten ook voor een prettiger schilderwerk.
Soms is het beter 2 of drie dunne lagen te schilderen ipv een dikke laag. Dit is moeilijk aan te geven vind ik zelf; je moet er zelf wat mee experimenteren. Ook hier hangt het af van welke verf en zelfs ook weer welke kleur. Bv. zwart is meestal al in 1 keer dekkend, wit vaak pas in meerdere keren.
Roeren:
Zorg dat de verf altijd heel (en dus echt heel) goed doorgeroerd is: de verf in het potje moet overal even dik zijn: er moet geen pigment klodder aan je roerstokje blijven hangen.
Matheid / glans:
Ook al gebruik je hetzelfde merk verf: de ene kleur is de andere niet. Ook al staat er 'matt' (of 'gloss') op het potje, de resultaten (de mate van matheid, of van glans) als het opgedroogd is verschillen heel erg tussen verschillende kleuren.
Je kan dus een model hebben waarbij de ene kleur matter is als de andere kleur...
(Soms worden op bouwdozen ook kleuren aangegeven waarbij de ene kleur glans is en de andere mat!!)
Oplossing: Je kan het beste altijd je model nabewerken met een laagje transparante vernis of "cote". Zo krijgt je model overal dezelfde mate van 'matheid' of 'glans'; net wat je wil.
Persoonlijk vind ik de Humbroll cotes heel erg goed, mits je ze goed doorrroerd. Je hebt: "Mattcote" (echt mat), "Satincote" (ei-glans) en "Glosscote" (glanzend).
"Future"
Als je van een zijdeglans / ei-glans afwerking houdt kun je je model ook nabewerken met een bepaald soort boenwas voor houten vloeren.
In veel (engelstalige) artikelen wordt het merk "Future" genoemd. "Future" is een produkt voor de Amerikaanse markt en komt van Johnson&Johnson.
Hetzelfde produkt kun je kopen in Nederland bij de AH onder de naam "Pledge - Parker Plus". Je ziet op de voorzijde van de fles, rechts onderaan, het merkje van Johnson staan. Het produkt is op waterbasis.
Gerbuik ALLLEEN DEZE boenwas! Door de samenstelling van het product heeft het geen schadelijke effecten op je model. Van andere merken is dat NIET te garanderen.
Je kan het gewoon met een kwast op je model aanbrengen. Niet te dik. Ongeveer 24 uur laten drogen.
Geeft een mooi halfglans resultaat en beschermt de verf en decals (zorgt er trouwens ook voor dat de randjes van de decals minder zichtbaar zijn)
Kwasten / penselen
Persoonlijk gebruik ik het liefste kwasten van marterhaar. De standaard Revell kwastjes die je overal vindt zijn van kunstof haar en de verf gaat daar sneller vanaf en je kan geen mooie gelijke laag aanbrengen. Een penseel met matterhaar (bv. de blauwe penselen van Revell) houden de verf wat vast en geven een gelijkere laag. Dit komt door de structuur van de haar. Als je een marterharen kwast goed onderhoud (uitspoelen met thinner, droogwrijven met keukenpapier met de haarrichting mee) kun er heel lang plezier van hebben.
Ook bij een winkel met teken en grafische benodigdheden kun je goede marterharen kwasten vinden. Let op; ze zijn behoorlijk wat duurder als kunstofhaar kwastjes!
Platte penselen kun je het beste gebruiken voor grotere oppervlakten, ronde penselen voor kleinere details.
Hoe zachter de penseel hoe fijner ik het vind schilderen (minder kans op strepen).
Maar een te zachte penseel is ook niet altijd prettig: je zal ook hierin je eigen weg moeten vinden.
Mocht je nog vragen hebben dan horen wij ze graag!
Groetjes!
Paul
Welkom op Armorama!!!
Ook met schilderen kun je mooi resultaat behalen.
In 1:72 misschien wat makkelijker als in 1:35 door (wat je zelf al zegt) de grotere oppervlaktes.
Wat tips die je misschien verder helpen bij schilderen:
Vetvrij maken:
Het is vrij belangrijk dat je het model 'vetvrij' maakt: de verf hecht zich beter op de ondergrond.
Er zijn veel manieren voor. Ikzelf doe het altijd met lauw-warm water met een druppie afwasmiddel erdoor. Ik borstel het over het model met een zachte borstel of kwast en vervolgens spoel ik het model af met hetzelfde water. Het beste is om het model dan te laten drogen; als je het droogt met een handdoek moet je 'deppen' en niet wrijven: als je wrijft maak je het model statisch geladen en dat kan invloed hebben op de verf (in ieder geval wel als je gaat airbrushen).
Oppervlaktes verven:
Tamiya verf droogt heel snel en dat is prettig bij kleine onderdelen etc. Maar als je bv de romp van een boot ermee wil schilderen kom je in de problemen: de verf droogt aan de bovenzijde snel op en als je dan met je kwast over de verf gaat 'trek' je als het ware het droge vel weg. Je krijgt beschadigingen in je geverfde oppervlak.
Dus voor grotere oppervlaktes kun je beter een enamel verf van Humbroll of Revell pakken: je kan wat meer 'spelen' met de verf omdat deze langer nat blijft.
Eventueel de verf verdunnen zorgt bij grotere oppervlakten ook voor een prettiger schilderwerk.
Soms is het beter 2 of drie dunne lagen te schilderen ipv een dikke laag. Dit is moeilijk aan te geven vind ik zelf; je moet er zelf wat mee experimenteren. Ook hier hangt het af van welke verf en zelfs ook weer welke kleur. Bv. zwart is meestal al in 1 keer dekkend, wit vaak pas in meerdere keren.
Roeren:
Zorg dat de verf altijd heel (en dus echt heel) goed doorgeroerd is: de verf in het potje moet overal even dik zijn: er moet geen pigment klodder aan je roerstokje blijven hangen.
Matheid / glans:
Ook al gebruik je hetzelfde merk verf: de ene kleur is de andere niet. Ook al staat er 'matt' (of 'gloss') op het potje, de resultaten (de mate van matheid, of van glans) als het opgedroogd is verschillen heel erg tussen verschillende kleuren.
Je kan dus een model hebben waarbij de ene kleur matter is als de andere kleur...
(Soms worden op bouwdozen ook kleuren aangegeven waarbij de ene kleur glans is en de andere mat!!)
Oplossing: Je kan het beste altijd je model nabewerken met een laagje transparante vernis of "cote". Zo krijgt je model overal dezelfde mate van 'matheid' of 'glans'; net wat je wil.
Persoonlijk vind ik de Humbroll cotes heel erg goed, mits je ze goed doorrroerd. Je hebt: "Mattcote" (echt mat), "Satincote" (ei-glans) en "Glosscote" (glanzend).
"Future"
Als je van een zijdeglans / ei-glans afwerking houdt kun je je model ook nabewerken met een bepaald soort boenwas voor houten vloeren.
In veel (engelstalige) artikelen wordt het merk "Future" genoemd. "Future" is een produkt voor de Amerikaanse markt en komt van Johnson&Johnson.
Hetzelfde produkt kun je kopen in Nederland bij de AH onder de naam "Pledge - Parker Plus". Je ziet op de voorzijde van de fles, rechts onderaan, het merkje van Johnson staan. Het produkt is op waterbasis.
Gerbuik ALLLEEN DEZE boenwas! Door de samenstelling van het product heeft het geen schadelijke effecten op je model. Van andere merken is dat NIET te garanderen.
Je kan het gewoon met een kwast op je model aanbrengen. Niet te dik. Ongeveer 24 uur laten drogen.
Geeft een mooi halfglans resultaat en beschermt de verf en decals (zorgt er trouwens ook voor dat de randjes van de decals minder zichtbaar zijn)
Kwasten / penselen
Persoonlijk gebruik ik het liefste kwasten van marterhaar. De standaard Revell kwastjes die je overal vindt zijn van kunstof haar en de verf gaat daar sneller vanaf en je kan geen mooie gelijke laag aanbrengen. Een penseel met matterhaar (bv. de blauwe penselen van Revell) houden de verf wat vast en geven een gelijkere laag. Dit komt door de structuur van de haar. Als je een marterharen kwast goed onderhoud (uitspoelen met thinner, droogwrijven met keukenpapier met de haarrichting mee) kun er heel lang plezier van hebben.
Ook bij een winkel met teken en grafische benodigdheden kun je goede marterharen kwasten vinden. Let op; ze zijn behoorlijk wat duurder als kunstofhaar kwastjes!
Platte penselen kun je het beste gebruiken voor grotere oppervlakten, ronde penselen voor kleinere details.
Hoe zachter de penseel hoe fijner ik het vind schilderen (minder kans op strepen).
Maar een te zachte penseel is ook niet altijd prettig: je zal ook hierin je eigen weg moeten vinden.
Mocht je nog vragen hebben dan horen wij ze graag!
Groetjes!
Paul
StGermain

Member Since: October 11, 2005
entire network: 10 Posts
KitMaker Network: 0 Posts
Posted: Saturday, October 15, 2005 - 09:44 PM UTC
woah, harstikke bedankt voor de uitleg, heeft me echt veel gehopen
043

Member Since: February 18, 2005
entire network: 1,242 Posts
KitMaker Network: 118 Posts

Posted: Monday, October 17, 2005 - 11:48 PM UTC
Tijd zat joh dat airbrushen komt nog wel en zoals 007 al zei ook met schilderen goede resultaten.
Groeten 043
Groeten 043
![]() |








